2.12.2012

Viikko vilpittömästi

Olen käväissyt muun muassa syvissä tummissa vesissä, lähes rähmälläni lumihangessa, Ikeassa, vaatekaupassa ja puusaunassa meren rannalla.


Lisäksi olen palellut enemmän kuin koko aiemman elämäni aikana yhteensä ja siten kuullut viikonlopun aikana ainakin tuhat kertaa, että sytyt tuleen, jos seisot noin lähellä takkaa. Eikun nyt ihan oikeasti pois siitä takan edestä. 


Olen myös ymmärtänyt Kodan olevan kyllä yksi helkkarin sekopää (no juu, epäilys oli kieltämättä ilmassa jo aiemmin). Kävi kahtena päivänä oma-aloitteisesti uimassa vedessä, jota myrsky oli estänyt jäätymästä. Seurasin toimitusta n. 100 metrin päästä ikkunan takaa ja palelin entistä pahemmin.


Lisäksi Kodasta lumentulon myötä kadonnut krooninen pimeänpelko on vaihtunut pakastumisen myötä takanpelkoon. Koda pelkää takkoja ja haluaa aktiivisen sellaisen läsnäollessa mieluiten evakuoida itsensä. En oikein tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella. Minkälaisella henkilöllä on mielikuvitusystäviä keittiöissä ja takkapelko?

Näiden ohella olen mm. todennut lämpimän veden loppumisen kesken suihkun ja nukkunut kaksi yötä asunnossa, jossa ei toiminut lämmitys. Ja ajatellut paljon sitä, kuinka olisin selvinnyt elämästä esimerkiksi 150 vuotta sitten.


Orastavia merkkejä alkavasta nudistikaudesta osoittava henkilö (tukkageeni minulta) olisi ainakin selvinnyt mainiosti silloinkin. Tällä hetkellä hän puhuu jonkinlaista kuollutta muinaiskieltä (kirkkoslaavia, epäili isänsä), joten menneestä maailmasta on selvästi peräisin.

19 kommenttia:

  1. Ai että, parasta lukemista aamukahvin ja aamuisen pikkukakkosen lomassa. Niin, on mulla tossa kaksi lastakin!
    Ei mulla ollut mitään erityistä sanottavaa, itse vihaan myös kylmyyttä. Mä olen äärimmäisen tarkka siitä etten vahigossakaan valita kesällä lämpötilan vahingossa noustua +25C saan aina valittaa kylmyydestä talvella siis.
    No, enää noin neljä kuukautta ja alkaa olla plussa-alkuisia lämpölukemia valtaosa. Jes.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä puolestani olen määritellyt itselleni äärirajat, joiden ulkopuolella saan valittaa :D Alaraja on -5 ja yläraja +15. En tykkää kuumasta. Mutta vielä vähemmän kyllä kylmästä. Mä olen erittäin suurella todennäköisyydellä ollut edellisessä elämässäni britti (tästä on siis muitakin todisteita).

      Poista
    2. eiku sää olet puolikas tanskalainen :D

      Poista
    3. No koon, hiustenvärin ja artikulaation perusteella en, mut jotkut merkit kieltämättä viittaa siihenkin suuntaan.

      Poista
    4. Sillon et voi olla britti :) Nää hullut kun ei osaa katsoa lämpömittaria lainkaan (mikä se on?) vaan kun ulkona paistaa aurinko niin shortsit jalkaan vaikka asteita olis +5. Sitten taas taloissa saa palella jo plussa asteillakin kun on niin kylmiä, hrrr...

      Poista
    5. Mut kato jos oon sen edellisen brittielämän takia syväjäätynyt niin, että palelen edelleen!

      Se niiden tiivistekulttuuri on kyllä aika mielenkiintoista, tulee mietittyä ikkunoiden funktiota ihan uusilta kanteilta.
      Oltiin siellä viimeksi pari vuotta sitten lokakuun lopulla ja hotellihuoneessa oli tuuletus päällä. Mies kävi tiedustelemassa pointtia respasta. Kuulemma ilmanvaihdossa on kesäasetus aina "tähän aikaan vuodesta" :D Joku kävi sit tuomassa meille sellasen erillisen hurisevan lämmittimen, jonka edessä nukuin seuraavat yöt.

      Poista
  2. Itsehän juuri pakkasin itseni vaatteiden alle, toisinsanoen koko vaatevarastoni alle. Silmäilin hieman mittaria ja totesin ettei ole pihalle lähtemistä jollei ole mm. kaikki vaatehuoneen vaatteet päällä. Ja siltikin paleltaa. Kävin myös "virkistäytymässä" kuumassa suihkussa heti aamutoimekseni. Mutten virkitystynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin toimittu. Itse vielä arvon vaatetuksen kanssa, kun tänään pitäis lähteä käymään Helsingin keskustassa, joka on pakkasella maailman kylmin asutettu paikka.
      Mua ärsyttää eniten ihmiset, jotka ei yhtään ota toisia huomioon tällaisella pakkasella ja pukeutuu kevyesti, sympatiapaleleminen on pahinta! Jäädyn ytimiä myöten aina kun näen jonkun pakkasella tuulitakissa. Ja lenkkareissa. Kun olin tuolla mainitussa vaatekaupassa jäätymässä torstaina, mua tuli vastaan teini takissa ja NAPAPAIDASSA. SIIS SEN NAPA NÄKYI.

      Poista
  3. Miellyttävää luettavaa, vaikka en kylmää arvosta itsekkään. Olen asunut kolme vuotta 20-luvulla rakennetussa vanhassa puutalossa, ilman takkaa, epäkunnossa olevien pattereiden varassa. Onneksi on lisäpattereita varastossa, mutta joku viheliäs oli pureskellut niistä johdot ulkovarastossa. Elelemme siis toistaiseksi ilman, luulen, että meillä on sisällä noin 17 astetta lämmintä, lattiatasossa tuulen määrästä päätellen vielä vähemmän. Lapioimme talon ulkoseiniä vasten lunta, jotta se hiukan eristäisi lattiatasoa ja mietimme, mistä saisi sellaisen ovien eteen asetettavan makkaratyynyn, joka hiukan bloggaisi vetoa ovilta päin. Pitkään haaveilemani whippet olisi nykyisessä asunnossani varmasti ollut jo vainaa vähintäänkin viikonlopun myötä.

    Lisäsin itseni lukijakuntaanne. Tsemppiä talveen ja paljon sisäistä lämpöä - siis juuri sellaista, ettei sormenpäät ja varpaat ole jatkuvasti jäässä ja muuta sellaista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on just parasta, että kun luulee olevansa maailman kärsinein ihminen, joku tulee palauttamaan omilla kokemuksillaan maan pinnalle.

      Tehän siis toteutatte ihailtavan omistautuvasti tota vuosisadan vaihteen puutaloasumisen tunnelmaa :D Meillä on tässä nykyisessä taloyhtiössä ollut useammassa kämpässä ongelmia eteisen ovitiivisteiden kanssa niin, että joissain asunnoissa lunta tulee ilmeisesti sisäänkin ja tuulikaapeissa on pahimmilla pakkasilla miinusasteita. Meidän asunnossa ei toistaiseksi ole ilmennyt sellaisia ongelmia varmaankaan siksi, että meillä on oven edessä makkaratyynynä 30kg siperianhusky, joka on näemmä päättäny viettää 95% elämästään oven eteen kiilautuneena. Että sellaista ratkaisua kehottaisin kyllä pohtimaan.

      Paljon, paljonpaljonpaljon sisäistä lämpöä sinnekin! Oon valmis luovuttamaan myös omista sisäislämmöistäni, kun teillä selvästikin tarvitaan sitä vielä enemmän.

      Poista
  4. Meilläkin perheen nuoriso-osasto on päättänyt tuoda kesän talven keskelle vähentämällä vaatetusta! Tosin ei ainakaan vielä noin radikaalisti, mutta sukkien pois nyhtäminen on sekin kai ihan hyvä alku :D Etenkin kun meidän asunnossa vetää niin, että tuikkujen liekit lepattavat tuikkulyhtyjen sisällä kuin olisivat ulkona tuulessa...

    Ja hei ihanaa että on joku muukin kylmyyttä inhoava ihminen joka inhoaa myös kuumaa! Mun henkilökohtainen lämmönsietokynnys on aika lailla tapissa 20-22 plusasteessa, pakkasraja on samaa luokkaa kuin sulla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just kans opettelen etenkin noiden sukkien ja varsinkin villasukkien kanssa sellasta taktikointia, että miten voin ulkovaatteita riisuessani harhauttaa skidiä niin ettei se huomais että villasukat jää jalkaan. Mulla on itselläni koko ajan niin kylmä ja etenkin sympatiakylmä, että haluun tietysti ihan ensisijaisesti varmistaa sen että laps on topattuna päästä varpaisiin.

      Noi plusasteet 20-22 on mulle kans just ne, että vielä kestän! Mut kyl aika varmasti noidenkin kohdalla jo valitan. Ei oo kyllä montaa kertaa tullut mihinkään aikaan vuodesta sellasta fiilistä, että ai kun ois kiva olla nyt jossain etelässä. Mutta Britteihin veri vetäis aina välillä...

      Poista
    2. Mä oon luullut olevani about ainut ihminen (kylmässä) maailmassa joka ei missään nimessä kaipaa etelänlomalle, mutta onhan meitä näköjään ainakin kaksi! Oikeasti, mulle sais maksaa siitä hyvästä että menisin edes Espanjaan. Thaimaassa oleskelemiseen en suostuisi edes rahasta.

      Poista
    3. Ollaankin sit ehkä ainoat kaksi... Mut kaksi kumminkin!

      Joo, Thaimaa olisi kyllä mulle varmaan se ihan vihoviimeinen, ehdottomin NOU. Itse vierailemistani oon tykännyt eniten Mauista ja sitä suosittelen muillekin. Samalla tosin suosittelen satsaamaan ekan luokan lippuihin (mitä me ei tehty, lentoajat yhteensä jotain 14h) ja välttämään matkustamista alkuraskaudesta (mulla oli sinnepäin mennessä 13. viikko ja takaisinpäin tullessa 15., ne oli pitkiä lentotunteja ne...).

      Poista
  5. Suosittelen inkivääriteetä vilukissoille!
    Voisit kokeilla myös yhteisiä avantouintireissuja Kodan kanssa...
    Tytöllä taitaa olla myös äidin kieligeenit.
    Terveiset Taunuksesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen etten sais mun kehoa tottelemaan niin, että se saattaisi itsensä avantoon... Mutta inkivääritee on varmasti kokeilun arvoinen.
      En tiedä kieligeeneistä, mutta äidin äänenvoimakkuus tytöllä ainakin on. Onnittelut vaan muille perheenjäsenille.

      Poista
  6. Lämpöpeitto. Sellainen töpseliin laittettava. Ja khdet villasukat. Ja sitten ostin vielä (kauhistelemani) aikuisten potkupuvun (jumpsuit), koska on se vaan lämmin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikuisten potkupuvut on parasta! Mitenköhän jotkut onnistuu näyttämään niissä cooleilta? Mä näytän omassani ihan vaippahousuiselta 2-vuotiaalta. Tollaista lämpöpeittoa oon myös yrittänyt saada puhuttua meille, mutta mies on jostain ihmeen syystä sitä mieltä, että onnistuisin sytyttämään sen tuleen.

      Poista

Kahdeksan tassua ja kymmenen vikkelää sormea kiittävät kommentistasi.