18.3.2010

Akuuttiin flunssaan

Sen kunniaksi, että voin kerrankin ihan rehellisesti sanoa, että minun ei tarvitsisi olla vielä nukkumassa, luon jo toisen kerran yhden vuorokauden sisään sisältöä intterwebziin, ensimmäistä kertaa täysin sisustuspainotteisesti. Hihi, vähänks jännää.

Bongasin jostain tämän kuun suomalaisesta sisustuslehdestä tällaisen:
Fly

Koska olen aina ollut sitä mieltä, että suomalaiset eivät kykene suunnittelemaan lamppuja, eivätkä etenkään kattolamppuja, eivätkä missään nimessä ainakaan valkoisia kattolamppuja, oli suuri yllätys googlettaessa oppia, että kyseessä on täysin suomalaisen Susan Elon valaisin. Olen etsinyt tumman ja hyvin raskasrakenteisen ruokapöydän päälle uutta, tarpeeksi ei-pyöreää, semi-modernia ja mielenkiintoisen näköistä valaisinta jo jonkin aikaa, ja tämä on ensimmäinen silmääni miellyttävä.

Mutta näyttääkö se liikaa ongenkoukkuun tarttuneelta nenäliinalta?

Tai onko ongenkoukkuun tarttunut nenäliina välttämättä lainkaan huono asia?

6 kommenttia:

  1. Ihana postaus! Erikoinen valaisin! En oo aikasemmin törmännytkään ko. yksilöön, vaikka aika paljon oon viimeaikoina valaisimia miettinyt. Siis meille tarviis olkkarin kattoon jotain jännää.

    Nään hyvin ton valaisimen sen teidän AIVAN ihanan pöydän päällä. Ja oon samaa mieltä siitä, että jotain kevyttä, ehkä mieluiten vaaleeta kaipaa se pöytä rinnalleen.

    Mä tykkään kyl silti kans vanhoista design-malleista tyyliin Lokki, Octo/Puncto yms. Ja sit vähän aikaa sitten bongasin PIASSAVA valaisimen (jonka on suunnitellut Milla Björk-Vartiainen), johon jollaintapaa tykästyin. Kaikissa noissahan on kyllä sitä pyöreyttä, mutta myös hauskuutta. Lokki oli ennen mun ehdoton suosikki, mutta nyt sitä taas näkee liikaa kaikkialla, että oon vähän kyllästyny.

    Oliko siinä lehdessä ton 'nenäliinan' mittoja? Eihän se oo liian pieni suhteessa pöytään?

    Taisit osua (taas) yhteen mun lempiaiheeseen, kun aiheutu (taas) tällanen vouhkaus aiheesta, hitsi! Ü

    VastaaPoista
  2. Joo hyvä minä (taas)! Vouhkaamista, eikä huomata, että sun linkissähän on mitat. Ei siis todella ole liian pieni!

    VastaaPoista
  3. No vouhkaamista tulee täältäkin:

    Olis ehkä pitänyt laittaa tohon ne mitat, koska se on aika olennainen osa tota lamppua :) Se pöytä on siis 220x110 mitoiltaan, joten aika haastavaa oli löytää edes yhtä vaihtoehtoa, joka olisi tarpeeksi suuri. Ja pelkkä fyysinen koko ei riitä, vaan sen täytyy myös visuaalisesti jollain tavalla täyttää tila, antaa vastapari sille niin fyysisesti kuin visuaalisestikin massiiviselle pöydälle. Ja musta lampun pitää oikeastaan aina olla valkoinen.

    Meillä on nytkin valkoinen, pyöreähkö lamppu siinä, ja vaikka se on ihana, antaa se musta liian country-henkisen vaikutelman sen pöydän kanssa. Kaikki meidän valaisimet on pyöreitä, mutta kyseisen pöydän päällä on musta oltava jotain mielenkiintoisempaa. ...Tosin myönnän, että country-fiilikseen saattaa EHKÄ vaikuttaa myös ruokahuoneen nurkassa seisova kärrynpyörä. Mut se ei mahdu muualle! :D

    Yksi suuri haaste kaikkia lamppuja etsiessä on ollut se, että inhoan suoraa, rajattua valoa sellaisissa tiloissa, joissa tunnelma on tärkein. Mun suosikki kaikista maailman esineistä on meidän makuuhuoneen katossa roikkuva Midnight Moon (googleta, oot ihan varmasti nähnyt sen jossain) - sen tuottama valo on mun silmään tarpeeksi hajautunut ja se tekee pinnoille samanlaiset varjot kuin puun oksan takaa paistava aurinko. Tulee joka ikinen kerta hyvä mieli, kun saa laittaa sen päälle.

    Oikeasti, pirun tarkkaa tää valaiseminen. Oon hirveä valaisinnatsi. Ja Lokki-traumatisoitunut, mut ei nyt mennä siihen...

    VastaaPoista
  4. P.S. Jostain sairaasta syystä mäkin tykkään tosta Piassavasta. Musta kaikessa pitää aina olla joku juju ja tykkään sisustaa vastakohdilla, jonkun lasipöydän tai pyöreän, korkeakiiltoisen pöydän päällä Piassava ois nyrkki silmään.

    VastaaPoista
  5. Mua on koko illan vaivannu, et mikä mulle tulee tosta 'nenäliinasta' mieleen. Nyt keksin, se on Foscarinin Fly-Fly. Tiedätkö, sellanen kärpäsen näköinen valaisin, joka on usein lehdissä oranssina. Saman firman Big-Bang on kans veikeä. Siitä mulle tulee mieleen se Ingo Maurerin valaisin, jossa on niitä lappuja paljon (ja joka kans kuuluu mun iki-suosikkeihin ja ei oikeesti oo yhtään samanlainen kun big bang, jotenkin vaan nää mielenyhtymät...?!?)

    Flosin 2097, on siis oikeasti THE valaisin, jonka haluaisin meidän olkkariin, mutta on aikasen hintava (se on se jättiläis kynttiläkruunun näköinen). Flosilla on mun mielestä ihania valaisimia, joskin tosi paljon käytettyjä ja kalliita! Skygarden on sellanen, jonka haluaisin joskus jonnekin, jos voitan lotossa yms.

    Midnight Moon on TODELLA kaunis. Meillekin se sopisi makkariin ihanasti. Ja 'nenäliinassa' on kyllä samaa fiilistä jotenkin. Ja kotimaisuus on mukava lisä.

    Mua hihityttää sun valaisinnatseus. Musta on ihanaa, kun ihmisillä on mielipiteitä. Pidä toi! Ü

    VastaaPoista
  6. Jouduin googlettamaan melkeinpä kaikki muut paitsi ton Big Bangin - haaveilin joskus sellaisesta punaisesta olohuoneen kattoon (siis se ei-roikkuva, seinälle tarkoitettu versio), mutta sitten jotenkin tulin järkiini. Lähinnä siksi, että valaisimien pitää tosiaan aina olla valkoisia :D Oon miettinyt, että sellainen valkoinen vois toimia tosi hyvin joskus jossain seinälamppuna, mikä toki sitten vaatisi sen, että keskellä seinää olisi valmiina sähköpistoke (mies tossa lukee tätä kauhuissaan vierestä, raukka just toipunut eteisrempasta...). Joka tapauksessa Big Bangin roikkuva versio (niille on kyllä eri nimet, mut just nyt ei jaksa muistaa) oli vähän pohjana, kun aloin etsimään ruokapöytään sopivaa lamppua. Se Big Bang on kuitenkin roikkuvana jotenkin... liian kova, liian linjakas ja säännöllinen ja luonnoton.

    En oikein koskaan ole lämmennyt valaisimille, joissa on monta lamppua. ...Ehkä siksi, että pidän sellaisista valaisimista, joissa lamppua ei näy, tai se on aseteltu varjostimen sekaan jotenkin ovelasti (tosi hyvänä esimerkkinä juuri toi Fly, poikkeuksena Block, joka on maailman paras yöpöydänvalo <3).

    Skygardenista tuli mieleen - en myöskään (...) tykkää kuvullisita lampuista, mutta oon ihastellut monessa lehdessä Skygardenin tyyppistä valaisinta, jonka kuvittelin olevan saman valmistajan, mutta en nyt googlettamalla löytänyt... Sellainen, jossa on samanlainen kupu/varjostin kuin Skygardenissa, ja sisäosa täynnä tylliä. Aivan mielettömän ihana, pakko saada johonkin joskus!

    P.S. Iloisia uutisia uudesta perheenlisäyksestä: Fly kotiutunee tiistaina!!!!! Joo, otan heti kuvan kun saadaan kattoon (oon itse ens viikon lomalla ja pääsen hakemaan sen heti päivällä, joten pitää varmaan soittaa lauman asennusvastaava kesken päivän kotiin...).

    VastaaPoista

Kahdeksan tassua ja kymmenen vikkelää sormea kiittävät kommentistasi.