5.1.2013

Sielunveli

Pienenä toivoin vanhempia sisaruksia. Aivan erityisesti minusta tuntui siltä, että elämästäni puuttui isoveli. Minulle väitettiin, ettei isoveljen hankkiminen nyt oikein onnistu.

Onnistuipas.


Olen pitkään miettinyt, miten tämän voisi selittää ulkopuoliselle...

Meillä on ollut viime viikot aika levotonta, olen nukkunut huonosti ja sen sellaista. Nidokin on nukkunut huonosti. Kuulen, kuinka se vaeltaa öisin. 

Kun laumanjohtaja ei ole kotona, se kiilautuu sohvalla kylkeeni kiinni, ei jätä minua yksin. Antaa nojata itseensä ja rapsutella hajamielisesti. Se katselee minua pitkään ja sietää lapseltani enemmän kuin yleensä. Kotiin tullessani se työntyy heti eteisessä lähelle, ulisemaan hiljaa syliäni vasten.

Eikä haittaa, ettei se osaa sanoa mitään. En kaipaa muuta kuin tuon katseen. 

22 kommenttia:

  1. Alkoi itkettää tätä lukiessa. Niin kaunista, kiitos. :')

    VastaaPoista
  2. Oooh, en siis ole ainut joka lapsena kiukutteli että miksei sitä isoveljeä muka voi saada. Olin NIIN katkera siitä kun melkein kaikilla kavereilla sellainen oli. :( Minulta se ei tosin ole onnistunut näin myöhemminkään, typerät vuokranantajat ja eläintenpitokielto...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se isoveli voi sieltä vielä tulla! Mäkin sain omani vasta myöhäisteininä, että ällös vaivu epätoivoon!

      En oikein käsitä tota eläintenpitokieltoa, haluaisin että joku asian syvemmin ymmärtävä selittäisi sen joskus mullekin niin, että tajuaisin. Harvemmin eläimet mitään tuhoa asunnolle tekevät tai aikaansaavat, ja jos niin tapahtuu, eikö sitä varten ole vakuutukset, tai vähintään vuokralaisen korvausvelvollisuus? Vähän kuin vuokranantaja kieltäisi alkoholin nauttimisen asunnossa, jottei vaan sattuis mitään.

      Poista
    2. Ehkä joissain tapauksissa kyse on allergioista, vuokranantajat ajattelevat seuraaviakin asukkeja. Hilse ja sen semmoinen kun eksyy vaikkapa lattialistojen rakoihin ja pahasti allerginen/astmaatikko voi saada sellaisesta oireita. Suurimmalla osalla syy voi tietty olla nuo 'tuhot', hupaisaa vaan kun ihan ihmisasukkaatkin saavat niitä tuhoja aikaan, todennäköisesti jopa eläimiä enemmän =)

      Poista
  3. Minä kanssa toivoin veljeä, mutta pikkusiskon se äiti ulos pukkasi! Ihme juttu, vaikka nimenomaan PYYSIN isoveljeä!!! ... Ja joo, ihana kirjoitus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tosi käsittämätön ratkaisu äidiltä! Kai annoit palautetta, että en mä tämmöstä tilannu? :D

      Poista
  4. Minä en missään nimessä halunnut isoveljeä kun katsoin miten serkkuni kiusasi pikkusiskoaan :) Eikä minulla ole sitä vieläkään, sen sijaan minulla on hyvin_huolestunut_karvainen_pikkusisko. Bordercollie, joka ei jättäisi minua silmistään lainkaan. Miehestäni viis, mutta minua sitten vahditaan senkin edestä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oikein keksi, mistä muhun juurtui lapsena isovelikaipuu, sillä en muista että kovin monella mun lapsuusajan kavereista olisi ollut veljiä... Ehkä se oli siitä, että mulla on kolme ihanaa, mua vanhempaa serkkupoikaa, jotka ovat tosi hyvää isovelimatskua :)

      Voi, miten ihana huolehtijasisko! Eikös bordercolliet ole useinkin aika tarkkoja omistajiensa hyvinvoinnista?

      Poista
  5. Musta tuntuu, että jos Nido olisi ihminen, se olisi varmasti hyvä isoveli. Sellainen hieman vaitelias, mutta turvallinen ja rauhoittava. Ei sillä, ettekö Nido olisi nyt jo mainio isoveli :) Ihana teksti. Ja ihana Nido <3

    Terkuin Krista & Sumu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja isoveljet on mukavia. Tosin ei sillä hetkellä kun mua otettiin jaloista kiinni ja roikotettiin vessanpöntön yläpuolella ja uhkailtiin kastaa sinne. Tästä olemme kuitenkin jo jonkin verran aikuistuneet ja kasvaneet.

      Krista

      Poista
    2. Nido olisi just sellainen. Tietäisi heti vastauksen kaikkiin ongelmiin, ja sillä olisi iso syli, johon voisi kiivetä.
      Kuulostaa oikeastaan aika paljon tolta sen isännältä...

      No mut mieti, jos meinaisit tehdä jonkun ihan ääliömäisen ratkaisun elämässäsi ja sun isoveli käyttäisi keskustelukeinona vieläkin tota roikottamista! Tosi tehokas tapa saada toinen tajuamaan, että se on väärässä!

      Poista
  6. Ihan ensimmäiseksi: ONNELLISTA 2013!
    Ja voit olla varma, että pienimmäiselläsi tulee olemaan isosisko ja sehän on jotain!
    Terveiset Taunuksesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS, koetan tehdä siitä harvinaisen onnellisen, se on mun uudenvuodenlupaus.
      Eikä siinä vielä kaikki, että pienimmäinen saa isosiskon, vaan tällä isommaisella tulee olemaan sisko itselläänkin :)

      Poista
  7. Mun pikkusisko kuoli jo kymmenen vuotta sitten (olin 6 kun se meille tuli ja 24 kun lähti) mutta on ne niin ihania huolehtijoita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on muuten ainoa juttu, jonka takia olen välillä katunut sitä, että meidän lapset kasvaa koirien kanssa - lapset joutuvat joskus luopumaan niistä, ja se tulee olemaan niille paljon, paljon isompi juttu kuin meille aikuisille. Yritän asennoitua niin, että ehkä koirat antavat sitä kautta lapsille korvaamattoman arvokkaan opetuksen elämästä.

      Poista
  8. Ihana Nido ja ihana teksti! c: Itselläkin oli sama juttu että isoveljen olisin kovasti halunnut, mutta onneksi oli 2 serkkupoikaa jotka olivat minulle kuin veljiä.

    Hyvää alkanutta vuotta sinne teille!

    Terveisin 2 husky sisarta menettänyt..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama mulla, serkut on olleet hyviä veljiä :) Yhden kanssa ollaan niin samannäköisiäkin, että meitä luullaan välillä sisaruksiksi - siitä huolimatta, että se on mua n. 40cm pidempi ja 40kg suurempi joka suuntaan.

      Hyvää vuotta sinnekin <3 Ja niille lähteneille sisarille sinne johonkin myös!

      Poista
  9. Koskettava teksti.
    Onnitteluni myös tulevasta.

    VastaaPoista
  10. Se on jännä, miten blogin perusteella voi saada niin aidon kuvan koirasta. Tämä teksti osoitti käsitykseni Nidosta täysin oikeaksi.

    Niih. ♥

    p.s asiaan voi vaikuttaa myös nokkeluuteni lisäksi erään erinomaiset kirjoitustaidot :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mää luulen että se ensisijaisesti siitä nokkeluudesta johtuu <3

      Poista

Kahdeksan tassua ja kymmenen vikkelää sormea kiittävät kommentistasi.